Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
Erwin schrijft

Erwin schrijft

Verhalen in een notendop, confessies uit de boudoir, curiositeiten, statements, woede en liefde.

Crisis creatief

In tijden van economische crisis moet je zeer creatief zijn, wil je overleven. Dat heeft CEO Alain Vercruysse van het bedrijf Shoe You! zeer goed begrepen. Met enkel online bestellingen, en waar dus verzendingskosten bijkomen, kwam, na een intensief intern onderzoek naar het surfgedrag van mogelijke kopers, aan het licht dat potentiële klanten afhaakten wanneer zij de hoge doch noodzakelijke verzendingskosten ontdekten. Deze bedragen lopen snel tot zeker 10 euro op, wat toch een hap uit het vooropgestelde budget is voor de koper. “We zagen inderdaad dat de klanten, net voor het moment van betaling online en wanneer de verzendingskosten worden berekend, gewoon afhaakten. Die klanten zijn we kwijt in de natuur,” vertelt hij aan onze redactie. “We vragen al jaren een versoepeling aan de verschillende bedrijven die instaan voor het verzenden van onze producten maar het is vechten tegen de bierkaai. We kunnen alleen maar de volle prijs doorrekenen aan onze klanten en we vinden dat echt een spijtige zaak”.

 

Toegegeven, een extra 10 euro opleggen voor het verzenden van een paar schoenen, schrikt af. En je zou voor minder een stap in de wondere wereld van de kledingzaken on street doen, ondanks het gepeupel, de ondraagbare drukte en de opdringerige verkopers. “Daarom hebben wij, na enkele intense directievergaderingen besloten het roer – letterlijk – om te gooien. Voortaan zijn al onze artikelen gratis. Ik zeg het nog eens : al onze artikelen zijn gratis. Alleen vragen wij de klant een extra bijdrage voor deze unieke verkoop en dat uit zich in het aanrekenen van de verzendingskosten”.

 

Gratis en creatief, hoezo? “Concreet gaat het over het verkopen, dus het aanbrengen, het adverteren van onze producten. Heb je bijvoorbeeld, je oog op een gloednieuw paar Adidas-schoenen, geen probleem, die heb je gratis. Dat is onze politiek. De verzendingskosten worden opgedreven en de klant en wij zijn tevreden”.

 

Zo staat te lezen op hun website : “Adidas Sneaker 2000” gratis – verzendingskosten (vermeld aan het eind van de transactie) : 99 euro. “Wij verzekeren niet alleen kwaliteit voor al onze producten maar tevens – en dit is een primeur – een snelle, verzekerde en veilige manier van verzenden van onze producten. Meer nog dan het product in se, wil de klant dat het product veilig en in meer dan goede staat bij hem thuiskomt, daarom stellen wij deze garantie hoog in het vaandel. Geen enkel product – gratis, niet te vergeten! – komt nog te laat of beschadigd toe,” lacht de heer Vercruysse gemoedelijk. “Het is een win-win situatie. Ons bedrijf lijdt geen verlies maar meer nog dan ons bedrijf gaat het om wat de klant voelt en wenst. Kwaliteit voor alles, de klant voor alles”.

 

Toegegeven, het is iets nieuws in deze tijden van economische somberte. Draagt het ook bij aan arbeidersvoorwaarden en milieu? “Absoluut,” zegt de heer Vercruysse. “Door deze omwenteling binnen het bedrijf kunnen we ons halftijds en interim arbeiderspersoneel aanhouden. Bovendien storten wij per verkochte verzending 0.05 eurocent door aan een vereniging die instaat voor het behoud van onze zoetwater meren. Wij kunnen dat ook van onze fiscale aangifte aftrekken. De algemene tendens van het bedrijf is niet zozeer aan wilde economie te doen zonder te denken aan het eigen personeel en onze natuur”.

 

Wat denkt het personeel hierover? Josette, 55 jaar, halftijds verspreid over drie nachten, waarvan minstens twee weekenden per maand, is alvast enthousiast : “Het is eens iets nieuws, inderdaad, maar meer nog. Veelal, wanneer een bedrijf overgaat tot drastische maatregelen, vallen er ontslagen. Ik kan gelukkig mijn nachten blijven doen. Het loon verandert niet, eigenlijk verandert er niets. En daar ben ik blij om”. Mohammed, 22 jaar, is genuanceerder : “Ik had eerst de indruk voor niets te werken. Gratis producten? Maar daar gaat het uiteindelijk niet om. Ja, voortaan betaalt de klant zero, niets, nada voor een product maar draagt hij ook bij, niet alleen tot de verbetering van de werkomstandigheden – die blijven dezelfde – maar ook tot de natuur. En dat mogen we niet vergeten in deze barre tijden!”. De heer Vercruysse, die als een  goede waakzame huisvader bij het interview met Josette en Mohammed is gebleven, kan het alleen maar beamen : “Het is hier goed werken en de reacties van onze klanten zijn zeer positief”.

 

Het valt af te wachten of deze formule aanslaat bij de consument. Het bedrijf noteert in elk geval een stijging van 27% in hun verkoop tijdens het laatste kwartaal van 2012, zijn er geen ontslagen gemeld en doelt Shoe You! op een verdubbeling in 2013.

 

Partager cet article

Repost 0

Commenter cet article